September 13, 2023

Sådan gør I jeres e-mail strategi klar til Black Friday

Black Friday er hvert år en stor begivenhed for e-handelsvirksomheder, der ønsker at holde sig konkurrencedygtige på markedet. Det er derfor vigtigt, at være godt forberedt, hvilket blandt andet omfatter en velorkestreret strategi for jeres e-mail marketing. Vi tager jer gennem de konkrete tiltag, I bør implementere både før, under og efter Black Week.

Før Black Week

1. Læg en klar strategi

Sørg for at have en klar plan for jeres Black Friday e-mail strategi, og vær bevidst om formålet med jeres e-mail kanal i perioden. Overvej, hvad I ønsker at opnå med jeres e-mail markedsføring i denne hektiske tid, og forhold jer til, hvad kanalen skal understøtte. 

Vil I eksempelvis vækste jeres kundeliste ved hjælp af flere leadkampagner? Eller ønsker I at tilpasse flows, så de passer til perioden og inkorporere førpris i jeres dynamiske elementer for en øget oplevelse af wow-effekt i udsalgsperioden?

Det er afgørende at skræddersy jeres tilgang i overensstemmelse med de konkrete mål, I har sat for Black Friday, og sikre, at jeres e-mail marketing bidrager til at opnå disse mål.

2. Teknisk gennemgang og optimering

En væsentlig del af forberedelserne til årets store begivenheder involverer en teknisk gennemgang og optimering af processer. Dette inkluderer overvejelser om, hvorvidt de opsatte metrics fungerer korrekt, samt identifikation af eventuelle flow-gabs, hvor integrationer ikke er korrekt opsat eller opdateret.

En anden vigtig faktor er at sikre, at jeres kunder bliver ført ind på den rette liste, samt overvejelser om brugen af Dedicated Sending Domain og DMARC policies, såfremt det ikke allerede er implementeret. 

Disse faktorer spiller en central rolle i at skabe de optimale betingelser under Black Week. Det er derfor essentielt, at det tekniske setup er opsat korrekt, da det udgør en afgørende komponent i at maksimere jeres resultater.

3. Optimering af budskaber

For at øge jeres e-mail performance, er det væsentligt at foretage målrettede A/B-tests af jeres e-mailbudskaber. Overvej hvilke budskaber, der skal testes, samtidig med, at I opretholder en klar og tydelig kommunikation.

Dette kan indebære budskaber, der omhandler pre-access til Black Week, information om betaling via Mobilepay og synliggørelse af før- og efter priser på jeres produkter. Bemærk, at en korrekt kode opsætning er nødvendig for at sikre optimal funktion.

Gennemførelsen af disse tests bidrager til værdifuld indsigt i de forskellige budskabers performance - data, der kan benyttes til optimering af budskaber fremadrettet.

4. Udvid jeres kundeliste

Fokusér på målrettet leadgenerering for at udvide jeres kundeliste, så I opbygger en subscriberbase, der inkluderer både nye og eksisterende abonnenter. Dette giver mulighed for øget rækkevidde på jeres nyhedsbreve under Black Week.

For at lykkes med dette må I implementere en effektiv leadgeneringsstrategi, der leder nye abonnenter ind på en separat kundeliste med et tilknyttet flow, der gradvist forbereder dem på kommende Black Friday-tilbud.

For at styrke processen kan I understøtte jeres websites undersider ved at integrere embeddede formularer og pop-ups, der er specifikt målrettet mod Black Week. Dette øger jeres chancer for at besøgende bliver abonnenter, hvilket I kan drage fordel af både før og under Black Week.

5. Nedtælling før Black Week

Lad jeres abonnenter vide, at Black Week nærmer sig. Send kampagnemails, der teaser for de kommende tilbud på de mest populære produkter. Overvej ligeledes at inkludere et nedtællingsur for at skabe øget opmærksomhed og spænding op til den kommende begivenhed. Gradvis introduktion af de kommende tilbud hjælper med at skabe klare forventninger og øger interessen omkring jeres forretning. Vi anbefaler dog først at starte omkring en uge før Black Week begynder.

6. Flows

Lav en plan for jeres flows, og forhold jer til, hvad og hvornår I ønsker at sende indhold til jeres abonnenter. Under højsæsonen forekommer en øget frekvens på kampagnemails med fokus på tilbud og rabatter. Derfor kan I med fordel overveje, om I skal foretage ændringer i jeres smart sending indstillinger, og om I bør ændre jeres time delays på tværs af de opsatte flows.

Løbende segmentering bør også være en del af jeres strategi for at reducere afmeldingsraten og sikre, at jeres budskaber når de rette modtagere. Dette giver jer mulighed for at forblive relevante og sikre, at jeres e-mails bliver åbnet og læst af de rette abonnenter. Overvej at filtrere kunder fra, hvis de allerede har foretaget et køb i perioden, så I undgår at overvælde modtagerne med e-mails, der kan forårsage friktion i købsrejsen.

Det er desuden vigtigt, at jeres flows er up to date i forhold til dynamisk indhold. Automation flows hjælper med at samle op på tabte sektioner, og tilskynder ligeledes til køb. Derfor er det afgørende, at følge op på forladte indkøbskurve og viste produkter, da dette kan medvirke til at øge jeres konverteringsrate og skabe forbedrede resultater.

7. Udnyt jeres data i Google Ads og Meta

Hvis I gør brug af markedsføring via Facebook, Instagram og Google Ads, er I formentlig bevidste om vigtigheden af præcis målretning for at opnå fremragende resultater. Tidligere har det været let at indsamle omfattende data fra egne og tredjepartsapps, hvilket har gjort det let tilgængeligt at opnå dyb indsigt i brugernes præferencer. Denne fordel er nu blevet begrænset af iOS14-opdateringen, der har reduceret mængden af tilgængelig data, hvilket gør det vanskeligere at ramme den rette målgruppe så præcist som muligt.

Denne udfordring kan imidlertid overvindes ved brug af systemer som Klaviyo, der tillader synkronisering af jeres segmenter og lister direkte med Facebook, Instagram og Google Ads. Dette skaber mulighed for at målrette jeres annoncering mod look-alike audiences, der ligner jeres eksisterende segmenter - og samtidig kan I undgå at rette annoncekroner mod irrelevante kunder, som måske allerede har foretaget et køb i perioden. Denne videreførelse af data kan forbedre jeres markedsføringspræcision betydeligt og øge effektiviteten af jeres kampagner på tværs af hele salgstragten og jeres marketingmix.

Under Black Week

1. Detaljerede segmenter giver mulighed for mere udsendt indhold

I løbet af Black Week kan I nærmest ikke sende for mange nyhedsbreve, hvilket er væsentligt at huske i løbet af ugen. Det afgørende her er dog, at I segmenterer jeres lister, så I ikke overvælder jeres subscribers med irrelevante e-mails, der kan være kilde til irritation og potentielle afmeldinger. Sørg for at have en klar segmenteringsstrategi og overvåg jeres unsubscribe rate i løbet af ugen, for at sikre, at loyale kunder og nye kunder ikke afskrækkes af mængden af udsendte e-mails.

2. Fængende emnelinjer

For at øge åbningsraten på jeres e-mails, er det afgørende at arbejde med fængende emnelinjer. Dette kan I opnå ved at integrere emojis og bruge adjektiver - og ikke mindst tale direkte til modtageren. Integrér elementer, der vækker modtagerens opmærksomhed, som eksempelvis begrænsede tilbud og tidsbegrænsning ved at anvende formuleringer som "så længe lager haves" eller "kun 100 stk. til denne pris".

Disse teknikker kan hjælpe med at gøre jeres e-mails tiltalende og skabe en øget åbningsrate og engagement. Det er dog vigtigt at skabe en balanceret tilgang, der tiltrækker opmærksomhed uden at virke påtrængende - samtidig med, at jeres indhold er sandfærdigt.

3. Hold øje med aktiviteten i jeres flowmails

Jeres flowsetup bør være en skræddersyet kommunikationsrejse med kritiske kontaktpunkter, der udløses af adfærd fra jeres besøgende på websitet. Hold øje med afvigelser i metrics og antal sendte flowmails, da dette også kan fremtvinge en højere pris hos jeres anvendte e-mail marketingplatform, da disse ofte prissætter efter antal sendte mails pr. faktureringsperiode samt antallet af aktive subscribers.

4. Deliverability og performance overvågning

Under Black Week er det vigtigt, at I tilpasser jeres e-mail strategi løbende i takt med en nøje overvågning af, hvordan jeres e-mails performer. Deliverability er blevet mere komplekst og afgørende, da det i dag er væsentligt sværere at nå modtagernes primære indbakke. Faktisk når kun omkring hver sjette e-mail modtagerens primære indbakke. Dette skyldes primært Apples privacy-protection-foranstaltninger, der gør åbningsraterne mindre retvisende, hvilket kan gøre det svært at få indblik i jeres e-mails’ reelle performance.

Hvis jeres e-mails ender med at lande i spam-mappen, kan det med den rette strategi tage op til seks måneder at vende tilbage til modtagerens primære indbakke. Derfor er konstant overvågning og tilpasning af jeres e-mail strategi afgørende for at sikre, at jeres budskaber når de rette modtagere og opnår den ønskede effekt. Hvis jeres åbningsrate ligger under 35%, bør I skære mere ind til benet i de e-mails, I sender ud.

I løbet af Black Friday kan I opleve, at antallet af afmeldinger stiger, i takt med at kunders kendskab til de mest attraktive tilbud stiger.

5. Segmentering, segmentering, segmentering! 

Hvis I vil opnå effektive e-mail kampagner, er I nødt til at arbejde målrettet med segmentering.

Dette gøres ved en opdeling af modtagere efter forskellige kriterier såsom; nyligt foretagne køb, tidligere uåbnede Black Week-nyhedsbreve eller tidligere interesse for nedsatte kategorier.

Ved at bruge disse segmenteringskriterier, kan jeres budskaber og tilbud tilpasses, så de forekommer relevante i forhold til den enkelte modtagers adfærd og interesser. Dette hjælper med at øge effektiviteten af jeres kampagner og derved opnå bedre resultater.

Efter Black Week

1. Cyber Monday - samme koncept under andet navn

Med afslutningen af Black Week kommer Cyber Monday og Cyber Week. Her er øvelsen, at fastholde jeres abonnenter og fortsætte arbejdet med segmentering af jeres målgruppe. Det er dog værd at bemærke, at dem, der har foretaget et køb under Black Week, formentlig ikke hungrer efter flere salgsbudskaber på nuværende tidspunkt. Og dog. Tænk nyhedsværdi ind i jeres kampagneplanlægning og gør brug af budskaber som “11.000 nye varer tilføjet til udsalget”, så I på ny kan inspirere med de lave priser, som både Black Week og Cyber Week er kendt for.

Sæt fokus på tidsbegrænsede tilbud og kombinér dette med lidt eksklusivitet, så de der modtager jeres nyhedsbrev får ekstra værdi for deres penge, nu de er tilmeldt. Arbejd med personaliserede budskaber og udnyt de tilgængelige data til at sikre, at I ikke ender med at bulk-sende til hele jeres kontaktliste. Her kan vi igen ikke understrege nok, hvor vigtig segmentering er! Dette giver mere retvisende data for jer og en federe oplevelse for modtageren.

2. Resten af juleshopping-perioden

I den resterende periode af juleshoppingen, er det særligt afgørende, at opretholde opmærksomheden hos de subscribers, der tilmeldte sig under Black Week og Cyber Monday. Hold derfor øje med, om disse subscribers interagerer med de e-mails, I sender afsted og vær opmærksom på inaktive subscribers for at undgå, at de påvirker jeres åbningsrate og klikfrekvens (CTR) negativt.

I takt med dette, kan I overveje at implementere et pre-sunset-flow for inaktive kunder, hvor de ekskluderes fra de generelle udsendelser, men inkluderes i udsalgsbudskaber. Dette åbner muligheden for at tilbyde dem særligt attraktive tilbud i forbindelse med begivenheder som januarudsalg og andre sæsonbetonede tilbudsperioder, i håb om, at dette vil vække deres interesse for jeres produkter eller tjenester igen.

3. Løbende oprydning 

De sidste initiativer, I kan implementere, omhandler oprydning i jeres e-mail-konto. Sørg for løbende at rydde op på jeres liste, så I opretholder en sund deliverability og ikke sender e-mails til konti, der er inaktive, slettede eller ubenyttede. Tager I ikke højde for løbende at holde god listehygiejne, kan I risikere en stigning i bounce rate, hvilket påvirker jeres deliverability negativt.

Her er det værd at bemærke, at de fleste har mere end én e-mailadresse. Måske har de én til privat brug, én til arbejde og en tredje til anden brug. Pointen er her, at I intet får ud af at sende e-mails, der ikke bliver åbnet, hvorfor det er vigtigt at sørge for en opdateret liste med engagerede subscribers.

Uengagerede subscribers, der heller ikke under Black Friday har foretaget nogle handlinger, vil formentlig heller ikke gøre det resten af året. Derfor må I lægge jeres energi hos de, der viser interesse og engagerer sig aktivt i jeres tilbud frem for at fokusere på kunder, der ikke interagerer med jeres e-mails. 

Sidste chance for e-mail forberedelser

At konkurrere om forbrugernes mail-indbakke kræver den rette strategi og planlægning. Dette er med til at strømline processen, og reducerer risikoen for fejl både før og under Black Friday.

Det handler generelt om at opbygge kunderejser, der understøtter de rette budskaber på det rigtige tidspunkt, i takt med at I forbliver tro mod jeres brandidentitet.

Hvis I endnu ikke er i mål med årets forberedelser, er det afgørende at komme i gang med det samme, for at optimere jeres strategi, der bidrager til en vellykket salgsperiode i årets sidste kvartal.